TÜRKİYE'DE BAYİLİK SİSTEMİNİN GELİŞMESİ

Türkiye’de franchise sisteminin yaygınlaşması, hem yurt dışından gelen, hem de ülke içinde oluşturulan franchise sistemlerinin artmasına bağlıdır. Ancak, gerek yurt dışından bir firmanın ana lisansörlüğü, gerekse yurt içinde yerli veya yabancı bir firmanın franchise bayiliği alınırken dikkat edilmesi gereken konular bulunmaktadır. Bunların en başta geleni sistemin ülke şartlarına ne kadar uygun olacağıdır. Bazı konular Türkiye için henüz erken olabilir, bazı konular da göründüğü kadar etkili olmayabilir. Büyük yükümlülüklere girmeden önce pazar test edilmeli, daha büyük ölçekteki girişim ondan sonra yapılmalıdır.
 
Bir de, her ülkede franchise adı altında temeli, geçmişi ve “business format” dediğimiz bir “iş sistemi” olmayan, “sahte” diye de tanımlayabileceğimiz franchise verenler bulunmaktadır. Gelişmiş ülkelerde ticari hayatta geçerli olan şeffaflık kapsamında, gerek yerel, gerekse merkezi idareler, franchise alacakları  bilgilendiren ve bilinçlendiren dokümanlar hazırlamakta ve yayınlamaktadırlar. Amaç franchise bayiliği almak isteyen kişileri bu gibi aldatıcı kişi ve kuruluşlardan korumaktır. Bu konuda, ciddi franchise dernek ve birlikleri de franchise alacak kişilere yardımcı olmaktadırlar. Türkiye’de de Ulusal Franchising Derneği UFRAD, franchise konusunda yatırım yapmak isteyenlere yardımcı olmaktadır.  UFRAD’ a www.ufrad.org.tr  adresinden ulaşılabilir.
 
Franchise mağaza ve kuruluşları satış, kârlılık ve genel performans açısından franchise olmayan kuruluşlara oranla çok daha başarılıdırlar. Bunun nedeni, üzerinde çok çalışılmış, denenmiş ve uygulamaya hazır hale getirilmiş etkili sistemlerin kullanılmasıdır.
 
Türkiye’de franchise sistemi özellikle güçlü yabancı franchise firmalarının bayiliklerinde çok standart olarak uygulanmaktadır. Yerli franchise sistemleri de bu başarılı örnekleri görerek kendilerini geliştirmekte, kazandıkları tecrübe oranında da daha standart duruma gelmektedirler.
 
Franchise sisteminin ekonomiye katkısı büyüktür. Öncelikle küçük ve orta ölçekli girişimcileri ekonomik sisteme sokmakta, onlara kurdukları işi kazasız belasız yürütme imkânı sağlamakta, istihdam sorununa da çok büyük katkılar getirmekte ve ekonomik hayata büyük canlılık katmaktadır. Tüketiciye sağlanan ürün ve hizmetlerde de kalite ve randıman yüksek düzeylere taşınmaktadır.

 

VİDEO GALERİSİ TÜMÜ

rss

© Ziebart Türkiye 1991 - 2017 Ziebart ve Tidy Car markaları Türkiye'de tescilli markalardır. 3. şahıslar tarafından kullanılamaz ve taklit edilemez.

web tasarım